Meer verkopen met je webshop

Meer verkopen met je webshop

Een webshop is een belangrijk onderdeel van uw bedrijf: een webshop moet verkopen genereren. Belangrijke elementen voor het verbeteren van de verkopen zijn: Design, Vindbaarheid, Navigatie, Afbeeldingen, Verzendkosten en Conversie.


Het belang van een goede vormgeving

De basis van een succesvolle website is een goed vormgegeven website. 
  
Zorg voor een goede binnenkomst
Direct bij binnenkomst moeten bezoekers het juiste gevoel krijgen. Het is dus belangrijk om na te denken welk gevoel je wilt uitstralen. De website van een bijvoorbeeld ABNAmro is zakelijk en ziet er heel strak uit en heel anders dan de website van bijvoorbeeld Libelle die vooral gezellig wil zijn. Een webdesigner kan u hier goed van dienst zijn en u helpen het juiste beeld te bouwen. Belangrijk is om te beseffen dat bezoekers niet alleen via de homepage binnen komen, maar ook via andere pagina's.
  
Straal vertrouwen uit
Vertrouwen is de basis voor zaken doen. De website moet ook direct vertrouwen uitschakelen. Bent u een professional dan moet de vormgeving professioneel zijn. Ook belangrijk is dat de adres en overige contact gegevens duidelijk vermeld staan, bijvoorbeeld in de disclaimer.
 
Houdt de weg zo kort mogelijk
Iedere klik in een webshop is kans dat de bezoeker afhaakt. Het is daarom van belang dat de webshopbezoeker in weinig mogelijk klikken de webshop kan bereiken en in zo weinig mogelijk klikken het artikel in het winkelmandje kan leggen en afrekenen.
 
>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


Het belang van vindbaarheid

Om bezoekers naar je site te trekken is van belang dat je webshop goed vindbaar is. Dat kan door de hoofdpagina goed bekend te maken, mar bij een webshop is iedere pagina van belang. Dit laatste heeft zelfs de voorkeur omdat wanneer zoekers op productpagina's binnen ze komen er grootte kans is dat ze dit product zochten en het waarschijnlijker is dat ze dit ook willen gaan kopen.
 
Vindbaarheid productpagina's
De vindbaarheid van productpagina's wordt bepaald door de volgende punten:
 
(1) Duidelijke artikelnaam
De artikelnaam wordt gebruikt in de URL van de productpagina. Dit is voor zoekmachines belangrijke informatie. Het is belangrijk om de productnaam zo duidelijk mogelijk te kiezen.
 
(2) Uitgebreide productomschrijving
Om aan zoekmachines duidelijk te maken moet de naam van het product duidelijk gekozen worden maar moet deze naam ook een aantal keren in de informatie herhaald worden.
 
(3) Productnaam in de naam afbeelding
Om de positie te verbeteren, maar ook om goed gevonden te worden als zoekers op afbeelding zoeken is het belangrijk om ook de afbeelding van een omschrijving te voorzien, bijvoorbeeld de productnaam.
 
>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


Het belang van een duidelijke navigatie

Bezoekers kunnen op twee manieren op uw webshop terechtkomen via algemene zoektermen op de homepage of via specifieke zoektermen op een categorie- of productpagina. Belangrijk is dat bezoekers in het minst aantal klikken hun doel kunnen bereiken.
 
Navigatie vanuit homepage
Hierbij is het belangrijk dat bezoekers gemakkelijk hun weg in de webshop kunnen vinden. Dat kan door duidelijke categorie-afbeeldingen en door linkjes in het menu. De categorie afbeeldingen kunnen daarbij op populariteit gesorteerd worden en de linkjes in het menu alfabetisch.
 
Navigatie vanuit categoriepagina
Hierbij kunnen de producten op twee manieren gepresenteerd worden: als grid met alleen afbeeldingen naast elkaar of als lijst waarbij naast de afbeeldingen ook productinformatie wordt gegeven. Deze laatste presentatie heeft als voordeel dat de klant meer informatie te zien krijgt en daardoor eerder op de bestelknop kan klikken.
 
Navigatie vanuit productpagina
Hierbij is het belangrijk dat de bezoeker goed kan zien hoe hij/zij verder kan navigeren. Hierbij zijn drie acties zeker belangrijk: Bestellen (in winkelmandje plaatsen), Verder winkelen en Terug. Hierbij is Bestellen een zeer belangrijke actie, gebruik hiervoor zeker een afbeelding als knop. Doe dit eventueel ook voor Verder winkelen en Terug.
 
>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


Het belang van goede fotografie

Een webshop is vaak een belangrijk onderdeel van uw bedrijf. Een webshop moet verkopen genereren. Belangrijke elementen zijn: Design, Vindbaarheid, Social media, Navigatie, Afbeeldingen en Verzendkosten.
 
In de afgelopen nieuwsbrieven zijn we al dieper ingegaan op Design,  Vindbaarheid en Navigatie. In deze en volgende nieuwsbrieven willen we aandacht geven aan Afbeeldingen en Verzendkosten.
 
Het belang van afbeeldingen
Afbeeldingen zoals productfoto's zijn heel erg belangrijk voor bezoekers om een goed beeld van het artikel te krijgen. Het eerste belang van een productfoto is om het product zo te tonen dat de potentiele koper duidelijkheid krijgt over de vraag: is dit wat ik zoek? Een tweede belangrijke functie van de productfoto is om het product te verkopen en dus het product zo mooi mogelijk te vertonen en de potentiele klant te verleiden dit product aan te schaffen.
 
Fotografie
Soms bieden leveranciers naast het product ook productfoto's, als dat niet zo is dan moeten er zelf foto's gemaakt worden. Voor productfotografie zijn verschillende oplossingen. Bij het maken van productfoto's is belichting belangrijk. Om ongewenste schaduwen te voorkomen moet er vaak met meerdere lampen gewerkt worden. De eenvoudigste oplossing is om zelf een opstelling te maken. Een meer professionele oplossing is om gebruik te maken van een fotocube waarbij het product in een stoffen bak wordt geplaatst. Het licht schijnt dan vanaf buiten door het stof heen zodat er een meer egale verdeling onstaat. De meest professionele, maar ook duurdere oplossing, is om gebruik te maken van een packshot creator. Het voordeel van deze opstelling is dat je ook eenvoudig zij- en achter-aanzichten kunt fotograferen of zelfs een 360-graden rondom animatie kunt maken.
 
Bewerken foto
Maak de productfoto's op een zo groot mogelijk formaat, je kunt de resolutie en het formaat wel kleiner maken, andersom werkt niet. Afhankelijk van de gebruikte achtergrond en de wijze van gewenste presentatie op de website moet het product bijgesneden en eventueel vrijgemaakt worden waarbij het product van z'n achtergrond wordt geïsoleerd. Vaak moet de productfoto ook geresized worden, een mooi formaat is bijvoorbeeld 800 bij 800 pixels. Voor bewerkingen van foto's kan gebruik worden gemaakt van programma's als Irfanview, voor een nog betere kwaliteit raden wij programma's als Photoshop Elements aan.
 
Grootte foto op website
De grootte van weergave van de productfotos op de website of in de webshop maakt zeker uit. In principe geldt hoe groter hoe beter. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de aantallen producten die getoond worden. Om het scrollen van de bezoeker te beperken kan er eventueel voor gekozen worden om de afbeeldingen iets kleiner te kiezen.
 
>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


De invloed van verzendkosten

Verzendkosten hebben ook invloed op de verkopen. Dat kan op twee manieren. (1) te hoge verzendkosten kunnen de webshopper afschrikken en (2) een bedrag waarboven de verzending gratis kan de webshopper aanmoedigen om meer te bestellen.
 
Wat zijn de mogelijkheden van verzendkosten?
Om pakketjes te verzenden maakt u als webwinkelier kosten en u kunt deze aan uw klant doorberekenen. De klant ziet dit als extra kosten en wil deze kosten liever niet betalen. Als webwinkelier zult u een keuze moeten maken of u:
 
1. Volledige kosten doorbereken
U heeft het volste recht om de verzendkosten volledig aan uw klant door te bereken. Voor klanten zal dit bedrag een drempel zijn en de klant kan ervan af zien om de order te plaatsen.
 
2. De verzendkosten gedeeltelijk doorberekent
Bedrijven als Bol.com vragen aan klanten een bijdrage in de verzenkosten. Dit werpt wel een drempel op maar een minder hoge.
 
3. Gratis verzending
U kunt alle orders ook gratis verzenden. voor de klant zal de drempel om een order te plaatsen zeer laag zijn. U kunt eventueel uw verzendkosten geheel of gedeeltelijk bij de verkooprijs in calculeren. Een nadeel van deze optie is dat klanten gemakkelijk kleine orders plaatsen en u relatief veel verlist op de verzendkosten.
 
4. Gratis verzending boven een bepaald bedrag
Een optie die bedrijven als Bol.com ook gebruiken is om bijvoorbeeld bij bestellingen groter dan 25 euro de verzending gratis te doen. Het voordeel is dat de klant zelf een keuze kan maken of hij/zij verzenkosten wil betalen 
 
Belangrijke tips:

>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


Het belang van meerdere betaalmethoden

Voor een webshopper is het belangrijk om de gewenste betaalmethoden te kunnen selecteren, om die reden is het belangrijk om meerdere betaalmogelijkheden toe te staan. Bij het kiezen van een betaalmethode moet rekening houden met een belangrijk punt. Als webwinkelier stuur je niet graag iets op als het nog niet betaald is tenzij je de klant (goed) kent. Voor een klant is het vervelend om iets te betalen zonder de zekerheid dat het ook daadwerkelijk afgeleverd wordt.

 
Verschillende betaalmogelijkheden
Een webwinkelier kan kiezen uit verschillende betaalmethoden:
 
(1) Contant bij afhalen
Voor zowel de webshop klant als webwinkelier is dit een "veilige" transactie. De goederen worden betaald op het moment van ophalen. Dit is handig als de klant toevallig in de buurt woont, maar in alle overige situaties juist onhandig. 
(2) Vooraf per bank betalen
De makkelijkste manier is om de klant nadat deze de bestelling geplaatst heeft instructies te geven om het orderbedrag via de bank over te maken. Het nadeel is dat als de klant niet direct betaald, de klant mogelijk helemaal niet meer gaat betalen en de bestelling geannuleerd moet worden.
(3) Elektronisch met iDEAL of betaalkaarten
Een goed geaccepteerde oplossing is het elektronisch betalen. In Nederland is iDEAL erg populair en voor zowel de webshop klant als de webwinkelier daarom een geschikte oplossing. Voor de webwinkelier zijn er twee voordelen: (1) iDEAL is een veel gebruikt betaalmiddel en daardoor laagdrempelig, (2) het geld staat direct op de rekening. Als u via de webshop ook aan het buitenland verkoopt dan is het handig om ook betalen via betaalkaarten aan te bieden.
 
Belangrijke tips:

>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


Uiteindelijk gaat het om conversie

De effectiviteit van uw website kunt u bepalen op basis van de conversie. Behalve dat conversie aangeeft hoe effectief een website is, is dit getal ook een goed hulpmiddel om te meten of veranderingen een verbetering zijn.
 
Hoe meet je de conversie?
Het meten van conversie gaat door het bij houden hoeveel bezoekers u per tijdsperiode (jaar, maand, week) heeft en hoeveel bezoekers in die tijdsperiode een bestelling hebben geplaatst. Stel dat u 1.000 bezoekers heeft gehad en dat u hieruit 20 orders hebt gekregen dan is de conversie 20/1000 = 2%.
 
Hoe kun je de conversie verhogen?
De conversie kan verhoogd worden door de doorstroming te verbeteren of te wel door de mogelijke belemmeringen weg te nemen. De berekende conversie is een totale conversie en drukt dus het resultaat van alle belemmeringen in de webshop uit. Hoewel het uiteindelijk om deze totale conversie gaat bestaat het koop proces uit stappen: de bezoeker legt wat in het mandje, (2) de bezoeker is klaar met bestellen door naar het bestelformulier, (3) de bezoeker vult het bestel formulier in en rond de bestelling (inclusief betaling) af.
 
Deelconversies helpen je bij het vaststellen van verbeterpunten
Uiteindelijk is de totale conversie dus optelsom van deelconversies: (1) het percentage van bezoekers dat iets in het winkelmandje plaatst, (2) het percentage bezoekers dat vanuit het winkelmandje de bestelling plaatst en (3) het percentage van bezoekers dat de plaatsing van de order daadwerkelijk afrond.
 
(1) Verbeteren percentage bezoekers dat iets in het mandje legt
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de bezoeker iets niet in het mandje ligt:
 
(2) Verbeteren percentage bezoekers dat naar het bestelformulier gaat
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de bezoeker niet naar het bestelformulier gaat, 
(3) Verbeteren percentage dat het plaatsen van de bestelling afrond
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de bezoeker de bestelling niet afrond, en dat is jammer want de bezoeker is dichtbij het gewenste doel: een order!

>> Heeft u interesse en wilt u met uw webshop meer verkopen neem dan met ons contact op.


Gerelateerde artikelen:

Pagina terug
Powered by webXpress