Een verkoop gerichte website en webshop

Een verkoop gerichte website en webshop
 
Een website of webshop is vaak een belangrijk onderdeel van in de bedrijfsvoering, en beide moeten tot omzet leiden. Op deze pagina willen we uitleggen hoe u door middel van het AIDA verkoop/marketing-model uw website en webshop kunt stroomlijnen.


AIDA

Het AIDA-model is een marketingmodel, waarbij 4 essentiële stappen die in een reclame-uiting aan bod moeten komen, beschreven worden. AIDA is een acroniem dat gevormd wordt door Attention, Interest, Desire en Action wat staat voor Aandacht Interesse, Verlangen en Actie.

 

AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Volgens het model is het niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Het model kan zowel in afzonderlijke stappen als in één reclame uiting toegepast worden. Dat betekent dat de website een AIDA-opbouw moet kennen maar ook iedere pagina.
 

Stap 1: Creëer aandacht

De eerste stap in het verkoopproces is het creëeren van aandacht. Dit gebeurd buiten de website maar ook op de website.
 
Aandacht buiten de website
Bij aandacht buiten de website moet gedacht worden aan bijvoorbeeld getoond worden in zoekmachines, maar kan ook via social media, Adwords, advertenties of Blog.
 
Aandacht op de website zelf
Op de website zelf moet je de aandacht weten vast te houden. De algemene layout is hierbij van belang, deze moet duidelijk zijn en aan de verwachting van de bezoeker voldoen. Daarbij moet het design aantrekkelijk zijn. Vervolgens is het belangrijk dat het direct duidelijk is waar de website over gaat. Ook is het belangrijk dat de website vertrouwen uitstraald.   
  
Tip!
Wees kritisch op uw uitstraling. Laat anderen eens kritisch naar uw website kijken en/of raadpleeg eventueel een webdesigner om uw design te verbeteren.
  
>> Heeft u interesse en wilt u uw website verkoopgerichter maken neem dan met ons contact op.


Stap 2: Creëer interesse!

De tweede stap in het verkoopproces is het creëren van interesse. De bezoeker heeft uw website gevonden maar nu moet hij op uw website blijven en gaan doorklikken.
 
Hoe creëer je interesse?
Uw bezoeker is op zoek naar iets, hij of zij heeft een probleem, bijvoorbeeld spreekt slecht Engels en is op zoek naar iemand die taalles kan geven, of wil een gat boren en zoekt een boormachine. Een goede manier om de interesse te creëren is om de bezoeker uit te leggen dat jij voor het probleem een oplossing hebt. Bijvoorbeeld: "Wilt u uw Engels verbeteren, ik leer het u snel, dat kan al in 2 maand!" of "Moet u een gat in beton boren, wij hebben daarvoor de beste betonboormachines!"
 
Doorleiden naar volgende pagina
U heeft nu de aandacht van uw bezoeker. Het is echter maar de vraag of uw bezoeker al klaar is om de keuze te maken en om bij u te kopen. Het is zeer waarschijnlijk dat uw bezoeker eerst nog wat meer informatie wil. Dat gebeurd meestal in vervolgpagina's. Het is belangrijk dat de bezoeker hier naar toe begeleidt wordt, bijvoorbeeld met "klik hier voor meer informatie"
 
Tip!
Zorg voor een duidelijke navigatie. Laat uw bezoeker niet zoeken maar neem uw bezoeker op een vriendelijke wijze "aan de hand" en begeleid uw bezoeker door uw website, stap voor stap.
 
>> Heeft u interesse en wilt u uw website verkoopgerichter maken neem dan met ons contact op.


Stap 3: Creëer verlangen!

De derde stap in het verkoopproces is het creëren van verlangen. De bezoeker heeft uw website gevonden en interesse voor het product of dienst, nu moet hij overgehaald worden om contact op te nemen of om te gaan kopen.
 
Hoe creëer je verlangen?
Uw bezoeker is op zoek naar iets, hij of zij heeft een probleem, bijvoorbeeld spreekt slecht Engels en is op zoek naar iemand die taalles kan geven, of wil een gat boren en zoekt een boormachine. Uw geeft taallessen of u verkoopt boormachines. Nu moet u ervoor zorgen dat uw bezoeker met u wil gaan zaken doen. U moet dan zorgen dat de dienst of het product bijzonder is en een perfecte oplossing voor het probleem. Bijvoorbeeld: "De taalcurus Engels is inclusief boek en werkboek, CD-Rom met proefexamens. Bij ons slaagt u gegarandeerd!" of "Onze boormachines worden geleverd inclusief koffer en een complete boorset zodat u direct aan de slag kunt!". Zo zorgt u ervoor dat uw bezoeker het gevoel heeft om met de door u aangeboden dienst of product zijn doel op eenvoudige wijze succes kan realiseren.
 
Tip!
Denk na over waar uw klant blij van wordt en wordt overgehaald om met u zaken te gaan doen.

>> Heeft u interesse en wilt u uw website verkoopgerichter maken neem dan met ons contact op.


Stap 4: Zet aan tot actie!

De vierde stap in het verkoopproces is het aanzetten tot actie. De bezoeker heeft uw website gevonden en interesse voor het product of dienst, en wil het ook wel hebben. Nu moet hij overgehaald worden om daadwerkelijk contact op te nemen of om te gaan kopen.
 
Hoe zet je aan tot actie?
Uw bezoeker is op zoek naar iets, hij of zij heeft een probleem, bijvoorbeeld spreekt slecht Engels en is op zoek naar iemand die taalles kan geven, of wil een gat boren en zoekt een boormachine. Via de informatie op de website is de bezoeker ervan overtuigd geraakt dat u een goede leverancier hiervoor bent en er is eigenlijk niets meer in de weg om tot koop over te gaan. Vaak staat er dan toch nog iets in de weg. Op dit moment, zo vlak voor het koop, realiseert de klant dat hij een beslissing neemt die geld gaat kosten en kan hij toch nog gaan twijfelen. Het is belangrijk om de bezoeker een laatste zetje te geven, bijvoorbeeld door een knop.
 
Tip: Gebruik een knop en een prikkelend werkwoord!
Iedereen weet waarvoor een knop is. op een knop moet je klikken. Dus als op het actie moment een knop wordt geplaatst dan wordt de bezoeker extra op de actie gewezen. De tekst op de knop moet daarbij ook de actie bevestigen, dit kan door gebruik van een werkwoord. Bijvoorbeeld "Bestel nu" of "Direct aanvragen".
 
Tip: Zoekt u een knop wij maken deze graag voor u!
Als u zelf geen knop kunt maken dan kan een webdesigner dat ook voor u doen. U kunt hierbij denken aan één specifieke knop of een serie van knoppen bijvoorbeeld voor gebruik in de webshop. 
   
>> Heeft u interesse en wilt u uw website verkoopgerichter maken neem dan met ons contact op.


Gerelateerde artikelen:

Pagina terug
Powered by webXpress