Zoekmachines en vindbaarheid
Bernoud Jonker, za 01 jul 2017
Google heeft een groot belang dat ze de meest gebruikte zoekmachine zijn en blijven. Door Google wordt goed geld verdient met het vertonen en van advertenties, het is het daarom belangrijk om goede zoekresultaten te tonen. Waar Google als zoekmachine een grootte stap voorwaarts maakte was om websites te ranken op basis van populariteit en content. De populariteit wordt daarbij bepaald aan de hand van het aantal verwijzingen naar een site. De content wordt bepaald op basis van de content van de pagina. Een goede ranking vraagt uiteraard om meer criteria zoals het aantal bezoekers, de verblijftijd op de site, het responsive zijn, betrouwbaarheid en andere criteria.
Doordat het aantal websites alleen nog maar verder toeneemt is het voor websites belangrijk om over de vindbaarheid na te denken. Er zijn verschillende manieren om een website vindbaar te maken. In dit artikel wil ik me beperken tot de organische vindbaarheid en zal ik een aantal relevante criteria bespreken die (mede) bepalend zijn voor de vindbaarheid.
Populariteit
Een van de eerste criteria waar Google zich op focuste is de populariteit. Google bepaalde dit aan de hand van het aantal verwijzingen naar een bepaalde website. Meer links betekent een grotere populariteit. In eerste instantie werd er grootte nadruk gelegd op link-building waarbij Jan en Alleman linkjes naar elkaar plaatsten. Voor Google was dit ongewenst omdat deze geforceerde linkjes de bedoelde functie van dit criterium in de weg zat. Als vervolg stap begon Google websites een bepaalde status te geven en keek Google ook naar de onderlinge relatie. Een link van een website met een hogere status kreeg meer waarde dan een link van een site met een lagere. Bijvoorbeeld een link van de website van een grootte krant heeft meer waarde dan een link van de privé site van de buurman. Naast de algemene status kijkt Google ook naar de specifieke status in een bepaald "vakgebied". De linkwaarde van een specialistische site met een hogere status heeft meer waarde dan een website met dezelfde status maar niet in het zelfde vakgebied.
Content
In het begin liet Google zich helpen door de website bouwer. Net zoals in een bibliotheek boeken kunnen worden gezocht op basis van sleutelwoorden liet Google zich eerst adviseren door de website door het gebruik van de titelomschrijving, paginaomschrijving en sleutelwoorden. Als gevolg hiervan gingen Jan en Alleman deze velden gebruiken om Google te "manipuleren". Op deze manier werd Google gedwongen om steeds meer zelf te bepalen waarover de een webpagina gaat. Dat doet Google door woordjes te tellen en deze aantallen te vergelijken met het aantal in "standaard tekst". De woordjes die, ten opzichte van de standaard tekst, vaker voorkomen zijn dus relevanter. De verleiding is om deze woorden bewust vaker in een tekst te verwerken. Ook hier houdt Google er niet van om zich te laten misleiden. Om onjuist gebruik van sleutelwoorden tegen te gaan kijkt Google of het aantal keren natuurlijk of geforceerd is. Google kijkt daarbij ook naar de positie van de sleutelwoorden in de tekst. Belangrijk is dat deze sleutelwoorden in het begin, het midden en eind van de tekst terugkomen.
Aantal bezoekers en verblijftijd
Naast inkomende links en een goed beeld van de content kijkt Google ook naar het aantal bezoekers en hun verblijftijd op de site. Een site met 1.000 bezoekers per dag lijkt relevanter dan een website over hetzelfde onderwerp met maar 10 bezoekers per dag. Hoe meer bezoekers hoe meer "zekerheid" Google heeft dat deze website (pagina) een goed advies is. Om misbruik te voorkomen heeft Google ook hier een extra check ingebouwd. Google wil ook iets weten over de kwaliteit van de site. Dit kan heel goed bepaald door te kijken hoe lang bezoekers op de website blijven. Zijn bezoekers binnen bijvoorbeeld 10 seconden weer weg dan betekent dat waarschijnlijk dat de website niet aan hun verwachting voldeed. Dit laatste zal een negatief gevbolg hebben op de ranking.
Betrouwbaarheid
Internet is een bron van informatie, van goede informatie maar ook van foute informatie. Van eerlijke verkopers en oneerlijke verkopers. Als zoekmachine wil Google graag websites adviseren die betrouwbaar zijn. Dit is aan de buitenkant voor een zoekmachine als Google iets lastiger te bepalen. In eerste instantie kijkt Google naar een een aantal technische specificaties. Een ervan is het hebben van een SSL-certificaat. De SSL-techniek zorgt ervoor dat
een website veiliger is. Websites met een SSL worden daarom hogere geranked dan websites zonder.Een SSL-certificaat is ook om andere redenen aan te raden. De meeste browser geven een melding bij sites zonder SSL dat dit mogelijk een onveilige site is.
Responsive
Sinds 2014 zijn er meer mobiele apparaten met internet verbonden dan PC's. Voor Google is het belangrijk dat als een Google een website adviseert (op neemt in de zoekresultaten) dat deze website ook op een mobiel goed leesbaar is. Om die reden krijgen websites die responsie zijn een hogere ranking in Google dan websites die dat niet zijn.
Overige criteria
Deskundigen spreken erover dat Google tussen de 200 en 300 criteria gebruikt om de ranking te bepalen. Een aantal van deze overige criteria zijn leeftijd van de de domeinnaam. Een website met een "oudere" domeinnaam krijgt vaak een hogere status dan een website met een "jonge" domeinnaam. Ook kijkt Google naar het aantal uitgaande links. Een van de krachtige mogelijkheden van internet zijn de links. Google vindt het belangrijk dat een site niet op zich zelf staat maar ook weer verbind.
Google is in Nederland de meest geraadpleegde zoekmachine. Meer dan 95% van de internetgebruikers gebruikt Google als zoekmachine. Dit geeft wel aan hoe belangrijk het is om voor zoekmachines, en voor Google in het bijzonder, vindbaar te zijn.