Verbeter je vindbaarheid in 5 stappen

Bernoud Jonker, ma 01 jun 2020
In gesprekken met onze klanten is het meest terugkerende thema de vindbaarheid. Iedere ondernemer wil met zijn website graag goed gevonden worden en een hoge ranking in Google. Een goede vindbaarheid betekent immers meer bezoekers en daardoor meer potentiële klanten. Gelukkig kunnen we onze klanten hierbij goed helpen en zorgen dat hun ranking verbeterd. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om te begrijpen hoe Google naar je website kijkt en deze kennis mee neemt in het opzetten en verder ontwikkelen van je website. In deze blog een toelichting hoe je in 5 stappen de vindbaarheid van je website kunt verbeteren en zelfs bovenaan kunt komen te staan.
 
Wat algemeen bekend is is dat Google (en ook andere zoekmachines) gebruik maken van complex algoritmes. Wie het algoritme kent kan dan dit ook manipuleren. Om die reden houden zoekmachines dit graag geheim. Voordat we met de 5 stappen aan de gang kunnen gaan is het belangrijk om te bedenken hoe zoekmachines naar de wereld kijkt en vervolgens onze stappen daarop afstemmen.
 
Hoe kijken zoekmachines naar de wereld?
 
We maken gebruik van zoekmachines omdat we naar iets op zoek zijn. De populariteit van de zoekmachine wordt sterk bepaald door de kwaliteit van de getoonde zoekresultaten. Voor zoekers betekent kwaliteit dat de getoonde links relevant zijn en ze, bij voorkeur in 1 klik, naar de gezochte resultaten worden geleid. Voor zoekmachines is het dus belangrijk om de zoekopdracht goed te begrijpen maar ook om de inhoud van de websites goed te kennen zodat bij een  zoekopdracht de best passende webpagina's getoond worden. Voor zoekmachines is het dus belangrijk om de inhoud van een goed te kunnen analyseren. Dat betekent automatisch dat het voor websitebeheerders belangrijk is om zoekmachines met goede informatie te voeden. Echter weten zoekmachines dat ze de zoekers van een goed advies moeten voorzien. Bij het analyseren van de webpagina zullen ze vooral door de ogen van de zoeker proberen te kijken. Dus heeft het minder zin om pagina's slim voor Google te schrijven, maar slim voor (be)zoekers!
 
Stap 1: Bepalen van de juiste zoekwoorden

De basis van een goede vindbaarheid is het bepalen van de juiste zoekwoorden en een goede manier waarop deze gebruikt kunnen worden.
 
Zoekwoord
Wanneer je de enige bent die een product of dienst aanbied dan zal dit geen groot probleem zijn. Stel je bent de enige schilder in Nederland en je hebt je website geoptimaliseerd voor dit zoekwoord. Als iemand zoekt op het woord "schilder" dan wordt je site vast en zeker in de zoekresultaten getoond, mogelijk zelfs op de eerste positie.
 
Zoektermen 
Echter zijn veel bedrijven en organisaties niet de enige aanbieder van een dienst of een product. Als je op "schilder" zoekt krijg je meer dan 50 miljoen resultaten. In dit soort situaties is het aan te raden om zoektermen te combineren, hierdoor zal de omvang van de zoekresultaten kleiner worden en wordt het makkelijker om een goede positie te realiseren. Een eenvoudige toevoeging is bijvoorbeeld een plaatsnaam "schilder amsterdam" reduceert het aantal tot circa 20 miljoen. Wil je hier nog beter scoren dan is het aan te raden om termen als huisschilder of winterschilder te gebruiken. 
 
Zoekzinnen 
Zoekmachines ontwikkelen zich steeds verder, zoekers maken daar weer gebruik van. Gebruikte je eerst enkele zoektermen, tegenwoordig kun je ook hele zinnen gebruiken. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om ook op deze nieuwe mogelijkheden aan te sluiten. Iemand die een probleem heeft met de vindbaarheid van zijn website is op zoek naar een SEO specialist. Maar mogelijk realiseert deze zoeker dat (nog) niet. De zoeker zou ook een zin kunnen intypen als "hulp bij betere vindbaarheid" of "hoe verbeter ik mijn vindbaarheid". 
 
Stap 2: Creëer relevante inhoud
 
Nu we de zoektermen hebben bepaald is het belangrijk om hierbij passende content te creëren. In eerste instantie zullen dat webpagina's zijn maar ook blogs, afbeeldingen en video's kunnen daarbij een rol spelen. Wanneer zoekmachines zoals Google een website doorzoekt dan zien ze iedere pagina als een onderdeel van deze website. Het doorzoeken gebeurd door zogenaamde spiders (spinnen) die de pagina's doorzoeken en de relevante zoektermen proberen te bepalen.Voor een goede webpagina zijn de volgende onderdelen belangrijk:
 
Onderwerp
Elke pagina moet zich op een uniek onderwerp richten. De beste manier om dit op te zetten is je af te vragen welke belangrijke onderwerpen je wilt beschrijven en voor al deze onderwerpen een pagina benoemd. Iedere product of dienst door zo'n unieke pagina beschreven worden. Probeer te vermijden dat er binnen 1 website 2 pagina's over het zelfde onderwerp zijn. Je bent dan met jezelf aan het concurreren!

Titel
De titel moet pakkend zijn, dit is het eerste wat bezoekers zien. De titel wordt in de zoekresultaten al getoond en moet bij de zoeker interesse wekken en ervoor zorgen dat de zoeker voldoende zekerheid krijgt dat deze pagina aan de verwachtingen gaat voldoen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk van de voor deze pagina bedachte zoektermen in de titel terug te laten komen. 
 
Kwaliteit
Zoekers zijn op zoek naar iets. Het is belangrijk dat jouw webpagina (website) die verwachting waar maakt. De zoeker heeft een probleem of is op zoek naar iets. Zorg ervoor dat de zoeker niet weg klikt. De kans dat deze, na een teleurstelling, nog een keer terug komt is klein. Hoe relevanter de inhoud des te langer ze blijven. Google registreert deze tijd en zal een langere tijd positief waarderen in de ranking.
 
Opbouw 
Google bepaald de geschiktheid van een pagina o..a. op basis van de content te kijken. Belangrijke zoektermen zullen vaker dan gemiddeld in de tekst moeten worden opgenomen. Belangrijke termen staan vooraan in zinnen en worden gedurende de pagina vaker herhaald. Hierbij speelt de plaats in de tekst een rol. 
 
Actualiteit
Zoekmachines houden ook bij hoe vaak informatie wordt toegevoegd of gewijzigd. Hoe actiever dit gebeurd des te meer zekerheid zoekmachines krijgen dat deze informatie ook actueel is. Dit is ook de reden dat een blog extra waarde aan een website toe kan voegen. Niet alleen straalt een blog actualiteit uit, ook levert iedere pagina weer een aandeel in de vindbaarheid door bewust gebruik van zoektermen.
 
Lengte
Als content belangrijk is dan is de lengte van de content belangrijk maar ook de hoeveelheid content. Pagina's moeten dus bestaan uit voldoende tekst, maar ook het aantal pagina's speelt een rol. Een pagina moet tegenwoordig minimaal 500 worden bevatten.
 
Stap 3: Zorg voor een goede leesbaarheid
 
Voor bezoekers is het belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is en de teksten goed leesbaar zijn. Het schrijven van goed leesbare teksten is dus belangrijk. Omdat bezoekers vluchtige lezers zijn is het aan te raden om de tekst op te delen in korte leesbare delen. Door het gebruik van (tussen)titels kunnen bezoekers snel over de pagina navigeren en de voor hun relevante delen er uit pikken en met meer aandacht lezen.
 
SEO vriendelijk
Het is al eerder gezegd maar het is erg belangrijk dat de belangrijke zoektermen in de tekst duidelijk, en meerdere malen terugkomen. Als de pagina over iets specifieks gaat dan moet ook steeds naar dat specifieke worden gerefereerd. Dus gaat het over een specifiek product benoem steeds de hele productnaam en niet een algemene verwijzing als "het product".
 
Title-tag
Op technisch niveau speelt de Titel-tag nog een belangrijke rol voor zoekmachines. Dit moet gevuld worden met een omschrijving waarover de specifieke pagina gaat. Het is aan te raden om hierin ook de belangrijke zoektermen terug te laten komen. Dit kan eventueel gecombineerd worden met de belangrijkste zijn van de betreffende pagina. Zoekmachines kunnen deze tekst overnemen, steeds vaker bepalen ze dit zelf. 
 
Extra bedrukking
Zoektermen kunnen worden benadrukt door tussentitels een <H> tag te geven, vet te maken of bijvoorbeeld in in <ALT> omschrijving van de afbeelding op te nemen. Vet of onderstreept bedrukken woorden. Zo zal Google dit ook lezen. Een <H1> tag wordt vaak voor een titel gebruikt, <H2> tags voor subtitels en <H3> tags voor belangrijke zoektermen.
 
Interne links
Internet is gebouwd op links, dus zijn links belangrijk. Externe links naar jouw website zijn belangrijk, maar ook interne links. Deze links helpen bezoekers om snel en makkelijk te navigeren, maar helpen zoekmachines ook om de relaties tussen de verschillende pagina's beter te begrijpen. Websites met veel externe pagina's zijn zeer waarschijnlijk meer relevant, datzelfde geldt ook voor interne links. Pagina's waar meer interne links heen verwijzen zullen waarschijnlijk ook relevanter zijn.

Stap 4: Optimaliseer de techniek van je website

De vindbaarheid wordt ook door een aantal technische factoren beïnvloed. Zoekmachines nemen deze factoren ook mee en geven deze een steeds zwaardere weging. 
 
Mobiel vriendelijk
Het gebruik van mobiele apparaten is explosief gegroeid. Het gebruik van mobiele apparaten overtreft het gebruik op PC's. Om die reden is het belangrijk om de website vooral mobiel vriendelijk te maken en te zorgen dat de weergave op mobiele schermen goed is maar ook de navigatie. Gebruikers zullen dit waarderen, maar ook Google signaleert dit en zal mobiel-vriendelijke websites een hogere ranking geven.

SSL-certificaat
Veilighid speelt op internet een steeds belangrijker rol. Om te voorkomen dat informatie in handen van derden kunnen terechtkomen worden websites en de communicatie met de server  steeds vaker met een ssl-certifiaat beveiligd. Voor Google is dit zo belangrijk dat ze de websites met een ssl-certficaat hoger en websites zonder ssl-certificaat lager ranken. Daarbij komt dat browsers in het geval geen ssl-certificaat aanwezig is gebruikers er op attenderen dat ze een onveilige site bezoeken. Voor velen zal dit een aanleiding zijn om de site niet te bezoeken.
 
Snelheid van de website
Ook de snelheid van websites is belangrijk. Google wil een website graag hoog in de zoekresultaten vermelden, maar als er vervolgens een trage website verschijnt zullen bezoekers snel afhaken. Dit straalt ook negatief op Google af. De snelheid van de website hang af van de snelheid van de server, de opbouw van de code waaruit de website gebouwd is en uiteraard de internetsnelheid.
 
Gebruik van Google Analytics
Meten is weten en daarom kan het gebruik van het gratis statistiekprogramma van Google aangeraden worden. Google verzamelt deze gegevens toch al, waarom dan niet in je voordeel gebruiken. De statistieken kunnen goed inzicht geven in het aantal bezoeken en de bezoeksduur van iedere pagina. Dit geeft dan vervolgens weer inzicht of het gewenst is om pagina;'s onder handen te nemen en te optimaliseren.

Stap 5: Maak je website relevant
 
Last-but-not-least is het belangrijk om je website relevant te maken. Hierboven is beschreven hoe je op basis van content je website relevant kunt maken, ook belangrijk is om je website binnen het world-wide-web relevant te maken.
 
Externe links 
Hierboven is het belang van interne links benoemd en het belang van externe links al kort genoemd. Ook zoekmachines signaleren welke websites eenzaam aanwezig zijn en welke websites ook op andere plekken zijn opgemerkt en waar naar verwezen wordt. Bij deze externe links gaat het vooral om kwalitatieve links, hiermee wordt bedoeld dat hoe meer autoriteit de verwijzende website heeft des te hoger de waarde van deze link is. In plaats van het verzamelen van vele onbeduidende linkjes die mogelijk gemakkelijker te krijgen zijn is het aan te raden om juist op zoek te gaan naar links met hoge autoriteit waarde.
 
Offline promotie
Naast online is offline promotie ook nog steeds een goede manier om bezoekers naar je website te trekken. Blijf ook deze mogelijkheden volop benutten.
 
Expertise
Zorg dat je op internet als een expert gezien kan worden. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen. Allereerst zal ook de bezoeker van je website je als zodanig kunnen herkennen. Daarnaast daagt het jou uit om ook collega's goed in de gaten te houden en jezelf steeds verder te ontwikkelen.
 
Samenvattend

Wil je een hogere positie in zoekmachines zoals Google dan moet 1 ding duidelijk zijn: dat gaat niet vanzelf. Maar dat er veel websites zijn die hetzelfde aanbieden betekent nog niet dat jij kansloos bent. Mijn ervaring is dat wie hier tijd instopt ook beloond gaat worden met een hogere positie. SEO vraagt tijd en aandacht, niet eenmalig maar voortdurend, dit omdat andere websites waarschijnlijk ook niet stil zitten.Wie bovenstaande uitleg begrijpt en toepast zal zeker succesboeken. Wil je het niet zelf doen dan bieden wij als 2Com2 graag advies en ondersteuning.
Terug

Powered by webXpress