Nieuwe regels webshops bieden klanten meer bescherming
Bernoud Jonker, wo 01 mrt 2023
In 2022 zijn een aantal regels voor online verkopen gewijzigd. Het betreft hier reviews, gepersonaliseerd aanbod, kortingen, gratis diensten, online marktplaatsen en vergelijkingssites. De nieuwe regels zijn bedoeld om de online consument een betere bescherming te bieden. Om het overzicht niet te verliezen en de regelgeving scherp te houden zetten we deze hierbij op een rijtje.
Webshop reviews
Consumenten gebruiken beoordelingen en reviews om hun keuze te maken. Daarom is het belangrijk dat er op de website alleen reviews van echte klanten worden gepubliceerd. Dit betekent dat de reviews gecontroleerd moeten worden en dat ongeoorloofde reviews eruit gefilterd moeten worden. Dit moet op de website duidelijk gecommuniceerd worden. Ook moet worden aangegeven hoe er met positieve en negatieve reviews wordt omgegaan. Webshops kunnen hiervoor een eigen systeem inrichten of gebruik maken van revieworganisaties als Webwinkelkeur of Kiyoh. Dit laatste biedt als voordeel dat deze systemen standaard al aan de regelgeving voldoen.
Prijzen en kortingen
In de winkelstraat maar ook online zie soms geweldige kortingen met van-voor-prijzen. Wat belangrijk is dat er geen willekeurige prijzen gebruikt mogen worden. Als je van-voor-prijzen gebruikt moet de van prijs gebruikt worden die tenminste 30 dagen geldig was voor de actie voor dat product.
Gepersonaliseerd aanbod
Als er gebruik gemaakt wordt van een gepersonaliseerd aanbod dan zal dit duidelijk op de website moeten worden aangegeven. Personaliseren kan op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis of woonplaats. Het hierover informeren van de klant kan bijvoorbeeld met een pop-up.
Gratis online diensten
Als er online gratis diensten worden aangeboden en waarvoor consumenten persoonlijke gegevens moeten opgeven dan is het belangrijk dat duidelijk wordt aangegeven over hoelang de online dienst duurt, hoe de dienst kan worden beëindigd en hoelang gegevens bewaard blijven. Consumenten hebben hierbij het recht om zonder reden van opgaaf de dienst binnen 14 dagen op te zeggen. In dit soort situaties moeten de gegevens van de consument direct verwijderd worden.
Online marktplaatsen
Op online marktplaatsen met verschillende verkopers moet voor de verkoop duidelijk aangegeven worden wie de verkoper is zodat de consument weet met wie er zaken gedaan wordt. Deze informatie moet duidelijk worden vermeld op de betaalpagina en mag niet worden verborgen in bijvoorbeeld algemene voorwaarden. Tevens geldt er een onderzoeksplicht, dit betekent dat je als aanbieder van de marktplaats je vooraf de juridische status (ondernemer of particulier) van de aanbieders moet opvragen. Dit geldt ook als je andere via jouw webshop producten laat aanbieden.
Vergelijkingssites
Op vergelijkingssites waarop zoekfuncties worden aangeboden zoals energieaanbieders, reizen, hotels of andere producten of diensten dan geldt er een uitgebreide informatie plicht. Klanten moet vooraf duidelijk geïnformeerd worden hoe de resultaten van de zoekopdracht tot stand zijn gekomen. Dit betekent niet dat het algoritme bekend gemaakt moet worden maar wel de basis waarop de resultaten worden gebaseerd.
Leidraad bescherming online consument
De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft een Leidraad bescherming online consument gemaakt doe ondernemers helpt te voldoen aan consumentenrecht en de Europese regelgeving.