Hoe meet je het succes van je website of webshop

Bernoud Jonker, do 01 aug 2019
Iedere ondernemer met een website of webshop wil hier graag een maximaal rendement uit halen. De grote vraag hierbij is: hoe meet je het resultaat van je site en hoe kun je indien gewenst systematisch je resultaat verbeteren? Om hierbij te helpen zijn er verschillende modellen ontwikkeld. Een van die modellen is het ADOF-model wat een afkorting is van Accessibility, Design, Offer en Fulfilment. Dit model is in 1997 ontwikkeld door Eelco Huizingh (Rijksuniversiteit Groningen).  
 
Het ADOF model geeft inzicht in de vier belangrijkste factoren die het succes van een site bepalen. Deze factoren hebben een filterende werking, in iedere stap kunnen bezoekers ‘afhaken’ waardoor het succes van de site vermindert.
 

Accessibility:
 

Hiermee wordt de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de site bedoeld. Hoe makkelijk is de website of webshop te vinden voor de doelgroep? Deze vindbaarheid kan op verschillende manieren ondersteund worden, dit kan online maar offline. 
Online hangt dit samen met de vindbaarheid in zoekmachines maar ook door middel van links op andere sites. Om online vindbaar te zijn is het belangrijk dat de site is aangemeld bij de verschillende zoekmachines. Daarnaast is het ook belangrijk dat er linkjes op andere sites staan die naar jouw site verwijzen. Bij linkjes kan gedacht worden aan social media, maar ook portals waar grotere groepen bezoekers te vinden zijn en/of bijvoorbeeld sites van partners, leveranciers en/of klanten.
Offline hangt dit samen met de vermelding in bijvoorbeeld gedrukte media zoals visitekaartjes, folders, advertenties, kranten, banners en meer.
 

Design:

 
Als de website of webshop gevonden is dan wordt de vormgeving van de site belangrijk. Uiteraard is het design zelf belangrijk, maar over smaak van niet te twisten. Belangrijk is dat de vormgeving aansluit op de doelgroep.  Naast design  spelen een aantal aspecten een belangrijke rol zoals: gebruiksvriendelijkheid, een doorzichtige en duidelijke sitestructuur, goede navigatiemogelijkheden, een actuele inhoud en interactiviteit. Bij al deze factoren hoort de klant centraal ge staan.
 
Bij gebruiksvriendelijkheid gaat het om het gemak waarmee de diverse functies op de site bediend kunnen worden. Is het menu toegankelijk en zijn knoppen of linkjes duidelijk zichtbaar.
 
Bij sitestructuur gaat het om de indeling van de pagina’s en sub-pagina’s en de informatie logisch en overzichtelijk geordend is. Het hoogste niveau is de Home-pagina. Hieronder zitten dan als eerste de hoofdpagina’s die weer opgebouwd zijn uit sub-pagina’s.
 
Bij navigatie gaat het of de site structuur hierin terug te vinden is en er makkelijk van de ene pagina naar een volgende gewenste pagina gesprongen kan worden zonder dat er lang in menu’s moet worden rondgekeken.
 
De inhoud, ook wel content genoemd, is belangrijk. Dit is voor de bezoeker de informatie waar het om gaat. Het is belangrijk dat deze informatie gericht is op de bezoeker en uiteraard up-to-date.
 
De aandachts-curves zijn kort, dat betekent dat een juiste interactiviteit van groot belang is. Daarom wordt geadviseerd om tekstblokken kort en bondig te houden.
 

Offer:

 
Als de informatie gevonden is dan is het belangrijk dat dit wordt afgesloten met een aanbod, ondersteund met minimale noodzakelijke informatie maar ook, in Nederland in ieder geval, een toelichting van de prijsvoordelen. Een succesvolle site moet een goed aanbod hebben. Extra informatie, prijsvoordelen e.d. moeten duidelijk worden vermeld. Om een transactie af te ronden is de potentiële koper vaak nog een extra duwtje nodig, dit kan bijvoorbeeld door middel van een call-to-action.
 
Aanbod: Voor commerciële sites is de doelstelling om tot transactie te komen. Dus moet er een duidelijk aanbod worden gedaan. Dat aanbod moet niet geformuleerd zijn vanuit de aanbieder maar afgestemd op de behoefte van de bezoeker.
 
Informatie: Het aanbod moet duidelijk zijn, maar moet wel met voldoende informatie onderbouwd worden. Om een transactie tot stand te brengen moet de potentiële koper het idee hebben dat er aan de transactie geen of beheersbare risico’s verbonden zijn.
 
Prijsvoordelen: Op internet is een concurrent snel gevonden en daarmee kan vaak de vergelijking op basis van prijs eenvoudig worden gemaakt. Om de potentiële kopers over de streep te halen is het belangrijk om naast de informatie ook de prijsvoordelen duidelijk te maken. Een eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld een Van/Voor prijs.
 

Fulfilment:

Een site kan mooie beloftes of producten aanbieden, maar als daar in de praktijk niet aan voldaan kan worden, zullen klanten een keer tot een transactie over gaan maar daarna niet meer terugkeren. Een wijsheid uit de offline wereld is dat het 7x meer moeite kost om een nieuwe klant te krijgen dan om de relatie met een bestaande klant verder uit te bouwen. Online zal dit niet anders zijn. Een goede klant relatie is belangrijk voor een lange termijn perspectief. Reageer daarom snel en correct op vragen en geef regelmatig een update van lopende processen., bijvoorbeeld de voortgang van uitlevering van een order.

Test het zelf:
Download hier een test waarmee je jouw site op een aantal punten kunt checken: Meet_het_succes_van_je_website_of_webshop_-_test.pdf >>
Terug

Powered by webXpress