Hoe kan het MKB gebruik maken van AI

Bernoud Jonker, zo 01 sep 2024
Artificial Intelligence (AI), iedereen heeft het over. Met AI lijkt opeens alles te kunnen. Het MKB kan op verschillende manieren gebruik maken van AI. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van specifieke functies, maar kan AI ook met de diverse systemen geïntegreerd worden. In deze blog willen we AI kort introduceren en vooral een aantal mogelijkheden en groeistappen verduidelijken. 
 
Artificiële intelligentie: een korte uitleg
Kort gezegd is AI een verzamelnaam voor algoritmes en methoden die taken uitvoeren waarvan werd gedacht dat daar menselijke intelligentie voor nodig is. Artificiële intelligentie verwijst naar systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en - met een zekere mate van zelfstandigheid - actie ondernemen om specifieke doelen te bereiken. Het gaat niet alleen om rekenkracht, maar om de mogelijkheid om (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. Het lerend vermogen is dus typerend voor kunstmatige intelligentie. Daarbij gebruikt AI regels die door mensen zijn geformuleerd of die door het algoritme zijn samengesteld op basis van de data en traint het zichzelf met data.
 
Artificial Intelligence: mogelijke toepassingen
Bedrijfsleven: Het bedrijfsleven heeft grote belangen bij kunstmatige intelligentie. De belofte van AI om productieprocessen te verbeteren, sneller en efficiënter te maken is groot. Automatische systemen en processen beloven lagere kosten en ook veel mogelijkheden voor het leveren van maatwerk. Medewerkers kunnen zich in het bedrijf richten op de taken die ertoe doen; kunstmatige intelligentie neemt de saaie (handmatige) taken over. Bovendien biedt AI mogelijkheden om een beter klantcontact te realiseren, zoals met het gebruik van chatbots.
 
Zorgsector: Nu al wordt kunstmatige intelligentie ingezet bij kankeronderzoek, waarbij patronen in kankercellen met behulp van AI worden herkend. Ook leest AI röntgenfoto’s en herkent het op die manier problemen. Zorgrobots gaan de zorg ook veranderen. Zo zijn er robots die patiënten uit bed kunnen tillen of sociale robots, die patiënten uit hun isolement kunnen halen of een luisterend oor kunnen bieden.
 
Agrarische sector: Door het in kaart brengen van factoren en dit aan te vullen met gegevens van sensoren, kan de kwaliteit van bloemen en planten worden gemonitord. Ook kunnen ziektes (eerder) worden ontdekt. Hoe 5G hier ook aan bijdraagt, beschreven we al in het artikel ‘Wat kan 5G brengen?’.
 
Transportsector: Vandaag de dag kunnen auto’s zichzelf al parkeren en bestuurders alarmeren over objecten rond de auto. Het meest in het oog springende voorbeeld van AI binnen de transportsector is de zelfrijdende auto. Niet alleen voor persoonlijk vervoer, maar ook voor bestelauto’s en vrachtwagens. En dankzij AI nemen ook de mogelijkheden met andere autonome voertuigen, zoals drones en robots, een vlucht.
 
Overheid: Defensie kan kunstmatige intelligentie gebruiken bij het voorkomen van hacks. Maar het kan breder worden ingezet bij de overheid. Zo kunnen sensoren en camera’s bijvoorbeeld worden gebruikt voor toepassingen als crowd en traffic control en het detecteren van ‘gevaar’.

Artificial Intelligence: Toepassingen voor het MKB, een eerste stap
AI, zoals bijvoorbeeld ChatGPT, biedt voor iedere MKB-er direct nuttige toepassingen. De eerste stap bij het gebruik van AI is om gebruik te maken van specifieke functies zoals het schrijven van teksten voor brieven en/of op website. Maar ook het zoeken naar klanten en het vinden van leveranciers. 
 
Schrijven van brieven: AI is goed in staat om een brief te schrijven. Zeg wat voor soort brief het moet worden, waarover het gaat en noem belangrijke details die zeker meegenomen moeten worden. Vervolgens schrijft AI de brief. Bekijk het resultaat met een kritische blik. Het kan zij dat de instructies verfijnd moeten worden of dat de tekst op bepaalde punten gewijzigd moet worden. Heb je zelf al een tekst geschreven dan kun je AI ook vragen om de tekst meer zakelijk of meer commercieel te maken.
 
Schrijven van webteksten: AI is goed in staat om webteksten te schrijven. Zeg wat voor soort webpagina het is, waarover het gaat en noem belangrijke details die zeker meegenomen moeten worden. Vervolgens schrijft AI de webtekst. Bekijk het resultaat met een kritische blik. Het kan zij dat de instructies verfijnd moeten worden of dat de tekst op bepaalde punten gewijzigd moet worden. Heb je zelf al een tekst geschreven dan kun je AI ook vragen om de tekst meer zakelijk of meer commercieel te maken.
 
Schrijven van e-mail berichten: AI kan prima brieven maken, maar AI kan ook prima reageren op berichten. AI kan reageren op binnenkomende e-mails en een reactie schrijven. Bekijk het resultaat met een kritische blik.

Zoeken van klanten: AI is goed in staat om potentiële klanten op te zoeken. Geeft AI duidelijke instructies om welke toepassing het gaat, en indien relevant in welke industrie en geef aan dat je een specifieke lijst wil hebben met potentiële klanten. AI genereert vervolgens een overzicht. Het kan zijn dat de instructies moeten worden verfijnd.
 
Zoeken van leveranciers: AI is goed in staat om potentiële leveranciers op te zoeken. Geeft AI duidelijke instructies om welk product of dienst het gaat, en geef aan dat je een specifieke lijst wil hebben met potentiële klanten. AI genereert vervolgens een overzicht. Het kan zijn dat de instructies moeten worden verfijnd.
 
Waarschuwing: Wie gebruik maakt van gratis AI moet zich realiseren dat de input als teksten door AI zal worden gebruikt als extra trainingsmateriaal en dat op één of andere wijze teksten of tekstgedeelten in andere resultaten (derden) getoond worden!

Artificial Intelligence: Toepassingen voor het MKB, een tweede stap
In voorgaande tekst worden een aantal voorbeelden genoemd van nuttige toepassingen van AI voor het MKB. De beschreven voorbeelden zijn voor iedere organisatie relevant. Een volgende stap is om een eigen AI omgeving te starten, dit kan al door een betaald account te nemen. Betaalde accounts bieden niet alleen meer mogelijkheden maar zorgt er ook voor dat de ingevoerde informatie alleen binnen het bereik van het account blijft en niet (buiten het account) met andere gedeeld kan worden.
 
Artificial Intelligence: Toepassingen voor het MKB, een derde stap
Een volgende stap is om AI met gebruikte systemen te gaan integreren. Denk hierbij aan integratie met de mailsoftware zodat de AI kan reageren op mailberichten, maar ook aan koppeling met de website om zo met een redelijke frequentie teksten toe te voegen en/of te updaten.
 
De beperkingen van AI
Wie bovenstaande tekst leest krijgt zicht op een paar mogelijkheden die AI biedt. Het moge duidelijk zijn dat AI nog veel meer kan bijdragen. AI heeft echter een paar beperkingen. AI software zoals ChatGPT kunnen een intelligente indruk maken, toch is de echte intelligentie nog beperkt. Wat ChatGPT goed kan is je vraag beter begrijpen, veel beter informatie zoeken en een beter antwoord formuleren. Het AI is niet intelligenter dan de data waarmee getraind is, deze data komt altijd uit het verleden. ChatGPT kan dus goed terugkijken maar daar niet echts iets nieuws aan toevoegen.
 
Daarnaast gebruiken AI applicaties zeer veel processor kracht en daarmee samenhangend zeer veel energie.

Terug

Powered by webXpress