Het geheim van goede landingspagina's
Bernoud Jonker, za 01 sep 2018
Landingspagina's zijn belangrijk binnen website. Een aantal landingspagina's zijn zichtbaar maar er zijn ook landingspagina's die niet zichtbaar zijn omdat ze niet in de menu's genoemd worden maar wel binnen de website aanwezig zijn. Deze "onzichtbare" landingspagina's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het aantal bezoekers maar ook aan de conversie.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers, vaak via een klik op een advertentie, de website binnenkomen, of op "landen". Een goede landingspagina is gericht op specifieke zoektermen en heeft als doel om de bezoeker via die pagina een gewenste actie uit te voeren. Deze actie kan zijn om door te klikken naar een vervolgpagina, maar kan ook zijn om om een formulier in te vullen. slechts één doel: Het stimuleert de bezoeker om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.
Zichtbare landingspagina's
Er zijn veel soorten landingspagina's, wat ze gemeen hebben is dat ze ook in het menu van websites voorkomen. De meest bekende landingspagina is de home-pagina, dit is de voordeur van een website. Bezoekers die hier binnenkomen, komen vaak binnen via algemene zoektermen zoals bedrijfsnaam, zoals bijvoorbeeld "Schildersbedrijf Jansen". Deze bezoekers worden via het menu en de inhoud van de home-pagina verder geleid naar vervolgpagina's. Een andere bekende landingspagina is de contactpagina. Bezoekers komen hier (vaak) binnen als in Google de combinatie van algemene zoektermen zoals bijvoorbeeld "Schildersbedrijf Jansen + Contact". Op de contactpagina staan de contactgegevens en/of kan een contactformulier worden ingevuld. Andere bekende landingspagina's zijn bijvoorbeeld specifieke product- of servicepagina's. Hier komen bezoekers binnen als ze meer gerichte zoektermen hebben gebruikt zoals naam de naam van het product of de dienst, bijvoorbeeld "Schildersbedrijf Jansen binnenschilderwerk".
Onzichtbare landingspagina's
Er zijn ook onzichtbare landingspagina's, wat deze pagina's gemeen hebben is dat ze niet in de menu's van een website voorkomen. Deze pagina's hebben echter wel een belangrijke functie. Deze pagina's zijn bedoeld om bezoekers via meer specifieke zoektermen binnen te halen, op te vangen en door te leiden. Hierbij kan gedacht worden aan zoektermen in combinatie met specifieke geografische termen of specifieke product of dienst termen.
Geografische landingspagina's
Als dit schildersbedrijf in Amsterdam gevestigd is kan een landingspagina gericht zijn op de zoektermen "Schildersbedrijf + Amsterdam". Omdat het goed mogelijk is dat zoekers gerichter zoeken kunnen ook pagina's gemaakt worden voor specifieke buurten of wijken, bijvoorbeeld "Schildersbedrijf + Slotervaart" maar ook "Schildersbedrijf + Buitenveldert" en ga zo maar door.
Productlandingspagina's
Bedrijven kunnen ook landingspagina's maken voor specifieke producten of diensten. Een schoonmaakbedrijf kan naast het algemeen aanbieden van de dienst "Schoonmaken" ook specifieke landingspagina's aanmaken voor , bijvoorbeeld "Schoonmaken + bedrijven", "Schoonmaken + kantoren" en "Schoonmaken + scholen". Het schoonmaakbedrijf kan daarnaast ook nog extra landingspagina's toevoegen zoals bij voorbeeld "schoonmaken + toiletten" en "Schoonmaken bureaus".
Het gaat om conversie
De bezoeker die via een landingspagina de website binnenkomt wordt, op basis van de specifieke zoektermen gericht aangesproken. De landingspagina dient vervolgens de bezoeker de weg te wijzen en moet erop gericht zijn om zoveel mogelijk bezoekers over te halen een bepaalde actie uit te voeren. Als een dergelijk doel wordt behaald noemen we dat een conversie. Het aantal bezoekers dat via deze specifieke landingspagina's binnenkomt zal niet groot zijn, maar omdat ze via gerichte zoekwoorden binnen zijn gekomen en de pagina ook rondom deze zoekwoorden is opgebouwd is de kans op conversie wel groter.
Waar moet een landingspagina aan voldoen
Om een conversie te behalen dient een landingspagina de volgende ingrediënten te bevatten: een aantrekkelijke en overtuigende header, interessante content, een gerichte navigatie in combinatie met een geoptimaliseerde lay-out. De opbouw van een pagina hangt of van de bedoeling van de landingspagina. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in het doel van de pagina: Click-Through en Leadgeneratie. Beide doelen worden in meer detail toegelicht.
Click-Through landingspagina
Meestal zal het niet haalbaar zijn om na de binnenkomst op de website met één pagina de bezoeker over te halen om tot aankoop van een product of dienst over te gaan of om contactinformatie achter te laten. Vaak is de bezoeker meer tijd en stappen nodig. Click-Trough landingspagina’s hebben als doel de bezoeker te overtuigen om door te klikken naar een andere pagina. Deze strategie wordt veelal gebruikt voor E-commerce sites, waar het product, de productdetails en productvoordelen op de landingspagina worden omschreven. Hierdoor wordt de bezoeker als het ware "opgewarmd” waardoor ze sneller geneigd zijn het product aan te schaffen. Nadat de bezoeker bekend is geraakt met de voordelen van je product of dienst, is hij warm genoeg om doorgestuurd te worden naar de winkelwagen of het aanmeldformulier. Het aantal conversies zullen beduidend hoger uitvallen naarmate je de potentiële klant voldoende informeert op de hiervoor geoptimaliseerde Click-Through landingspagina.
Leadgeneratie landingspagina
Het hoofdzakelijke doel van deze landingspagina’s is om contactinformatie te verzamelen van de bezoeker, zodat men de bezoeker in een later stadium kan contacteren nadat hij zijn gegevens heeft achtergelaten en interesse heeft getoond in je product of dienst. In sommige gevallen wordt deze handeling extra gestimuleerd door in ruil voor het achterlaten van contactgegevens een product te verstrekken. Hier zijn meerdere varianten op te bedenken, te weten: e-book of Whitepaper, registratie voor een Webinar, kortingscoupon, prijsvraag of proefabonnement.
Opbouw van een landingspagina
Een goede landingspagina is opgebouwd uit de volgende onderdelen: titel, navigatie, inhoud, recensies, urgentie en/of schaarste, Call-to-Action, bedanken. Deze onderdelen worden in meer detail toegelicht.
Titel van een landingspagina
Het eerste wat bezoekers zien van een pagina is de titel. De titel wordt vaak ook al in de zoekresultaten vermeld is is dus erg bepalend. Verwerk het aanbod zo beknopt en duidelijk mogelijk in de titel van de landingspagina. Is het een E-book? Vertel dat het een E-book is. Is het een kortingscode? Vertel dat het een kortingscode is. Wat voor soort E-book of kortingscode is het? Wat zullen de bezoekers ontvangen wanneer zij converteren? Wat is de toegevoegde waarde van dit E-book of kortingscode? Probeer deze vragen zo snel mogelijk te beantwoorden, zodat de bezoeker een goed beeld heeft waar de landingspagina over gaat.
Navigatie op een landingspagina
Een goede landingspagina kent weinig storende, afleidende elementen en heeft slechts één doel: de bezoeker stimuleren om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren. Om te voorkomen dat de aandacht van de bezoeker ergens anders naartoe gaat is het verstandig om de navigatie op de landingspagina te verwijderen. Door de navigatie items te verwijderen voorkom je dat de bezoeker weg klikt naar een ander gedeelte van de site. Onthoud dat elke link die niet bijdraagt aan het behalen van een conversiedoel beschouwd moet worden als een conversielek.
Content op een landingspagina
Een goede landingspagina heeft gerichte content. In deze pagina zijn de belangrijke zoektermen goed verwerkt. Daarnaast is de opbouw van de pagina zodanig dat de bezoeker in stappen verleid wordt tot de volgende actie. Denk daarbij vanuit de bezoeker. Welk probleem los je Op? Welke oplossing biedt je aan? Wat maakt deze oplossing uniek? En: Aanzetten tot actie. Daarnaast moet de content (copy) en context van de pagina zo worden ingestoken dat vrijwel iedere bezoeker zich aangesproken voelt. Zorg voor voldoende content en zorg voor voldoende leesbaarheid. Splits langere stukken tekst op in kortere alinea's.
Recensies op een landingspagina
Bezoekers zullen alleen tot actie overgaan als ze voldoende vertrouwen hebben. Je kunt zelf roepen dat je te vertrouwen bent maar het helpt veel beter als anderen dat doen. Zorg daarom voor recensies. Volume is hier tevens een zeer belangrijke factor. Wanneer veel mensen een bezoeker voorgingen krijgt hij het gevoel dat hij iets misloopt wanneer hij niet ingaat op het aanbod. Sociale druk als beïnvloedingsmodel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen: "Al 100.000 mensen gingen u voor!”
Creëren van urgentie en/of schaarste
"Nog maar enkele plaatsen beschikbaar!”, "Aanbieding eindigt over 2 uur!”. Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken en aan te zetten tot actie. Als een product zeldzaam is of zeldzaam wordt, dan wordt het in de beleving meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kun je inspelen op de angst van het verlies.
Call-To-Action
De bezoeker aanzetten tot het invullen van een formulier of een product in het winkelwagentje leggen is de eerste stap, maar uiteraard moet deze ook nog verzonden worden. Dit gebeurt in alle gevallen middels een knop. Vaak is de bezoeker nog wat extra aanmoediging nodig om tot actie over te gaan, dit wordt Call-to-Action genoemd. Zorg ervoor dat deze Call-To-Action button duidelijk in zicht is en opvalt. Buttons komen in alle maten, vormen en kleuren. De knop dient zich te onderscheiden van de rest van de pagina, zodat het voor de bezoeker in één oogopslag duidelijk is waar de knop is te vinden. Het draait hier allemaal om kleur & contrast. Kies bij voorkeur een complementaire kleur.
Bedanken na conversie
Laat de bezoeker met een goed gevoel achter en toon na de actie een bedankpagina zodra hij/zij het formulier heeft verzonden of de de bestelling heeft geplaatst. Vermeld dat de actie succesvol is volbracht en laat hier jouw waardering zien voor het uitvoeren van een bepaalde actie. Een bijkomend voordeel van een bedankpagina is dat je de bezoeker kan vragen om nóg een actie uit te voeren. Denk hierbij aan het liken van jouw fanpage of het delen van jouw aanbod op Social Media. Daarnaast kunt je via Google Analytics een doel inschieten op jouw bedankpagina URL waarmee je kunt meten hoeveel bezoekers op uw bedankpagina zijn uitgekomen (= conversies).
Landingspagina's voegen iets belangrijks toe aan je website of webshop. Is de site in eerste instantie gericht op een algemeen publiek, landingspagina's hebben het voordeel dat er gericht bezoekers kunnen worden aangetrokken, die omdat we ze gericht benaderd hebben ook beter begeleidt kunnen worden in hun bezoek.