Het belang van leesbare URL´s
Bernoud Jonker, wo 01 mrt 2017
De opzet van CMS is complex en tegelijkertijd simpel. De gebruiker klikt op een bepaald menu item en het CMS systeem toont de pagina door het gedefinieerde design te combineren met de de opgeslagen content. De pagina´s zijn eigenlijk virtuele pagina´s, ze worden gegenereerd op het moment dat de bezoeker een bepaalde pagina aanklikt. In het begin waren de titels van deze pagina´s niet meer dan een verwijzing naar het paginanummer in de database was.
De eerste zoekmachines zoals Altavista werkten met geordende linkjes. Dat deze linkjes soms uit URLS opgebouwd waren die mogelijk uit nietszeggende nummers bestond maakte daarbij niet uit. Toen Google op de markt verscheen en naast linkjes ook naar de content begon te kijken veranderde de wereld, in ieder geval de wereld van het CMS. In eerste instantie kende Google veel waarde toe aan de domeinnaam. Op dat moment zag je veel nieuwe websites voor veelzeggende domeinnamen kiezen zoals schooltaswinkel.nl. De titel maakt in een keer duidelijk wat de website doet. Als je als zoeker op internet naar een schooltassen winkel zocht dan was de kans groot dat schooltassen.nl bovenaan zou staan.
Google zag ook dat voor het presenteren van de zoekresultaten het advies verbeterd kon worden door niet alleen de gezochte website te specificeren maar beter nog de geadviseerde pagina. Zo verschoof de nadruk van domeinnaam meer naar de paginatitel en de bijbehorende tags als titelomschrijving en pagina/omschrijving. Google zag dat zoekers soms algemeen naar schooltas zochten maar veel vaker naar een specifieke schooltas, bijvoorbeeld een sporttas of een rugzak. Google ging veel meer aandacht geven aan de paginatitel. Voor CMS-en was dit een lastig puntje want de pagina's waren vaak niet meer dan een paginanummer en nu most dit nummer kunstmatig vervangen worden door een leesbare titel zoals bijvoorbeeld: 22938 moet vervangen worden door "rugtassen" voor een overzichtspagina van rugtassen en 22939 door "rugzak bamboo zwart" voor een specifieke product pagina.