Digitale innovatie waarom?
Bernoud Jonker, ma 01 jul 2024
Digitale innovatie is het toepassen en adoptie van digitale technologie op een strategische wijze met als doel om de prestaties van de organisatie te verbeteren. Dit kan betrekking hebben hebben op de dagelijkse operatie, het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, het verbeteren van klant interacties en/of het voldoen aan de steeds verder ontwikkelende klantwensen. In deze Blog een nadere toelichting.
Digitale innovatie wordt gedreven door technologisch ontwikkelingen, inclusief artificial Intelligence (AI), big data analytics en cloud computing (software en opslag via internet). Deze factoren genereren mogelijkheden voor bedrijven en organisaties om digitale verbeteringen door te voeren en daardoor (sneller) te groeien. Hierbij gaat het niet om het inzetten van technologie maar meer nog om het slim inzetten hiervan met als doel het maximale effect. De meest succesvolle innoveerders hebben in de gaten dat het competitieve landschap voortdurend veranderd en de winnaar is hij (of zij) die daarin voorop loopt.
Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom de focus op digitale innovatie moet liggen:
- Onderscheiden van de concurrentie
- Verbeteren effectiviteit van de organisatie
- Verbeterde klant benadering/contact
- Innoveren van de organisatie cultuur
- Innovatie van verdienmodel
Deze redenen zullen nu in meer detail worden toegelicht.
Onderscheiden van concurrentie
De eerste en mogelijk meest belangrijke motivatie is dat je altijd jezelf moet onderscheiden van de concurrentie zodat het voor de klant een gemotiveerde reden ontstaat om voor jou te kiezen. In dit digitale tijdperk is digitaal een voorwaarde, (potentiële) klanten verwachte dat je minimaal biedt wat anderen ook bieden en zoeken juist naar iets extra's.
De eerste en mogelijk meest belangrijke motivatie is dat je altijd jezelf moet onderscheiden van de concurrentie zodat het voor de klant een gemotiveerde reden ontstaat om voor jou te kiezen. In dit digitale tijdperk is digitaal een voorwaarde, (potentiële) klanten verwachte dat je minimaal biedt wat anderen ook bieden en zoeken juist naar iets extra's.
Verbeteren van effectiviteit van de organisatie
Door alle relevante processen te automatiseren en te digitaliseren kan tijd bespaard worden en fouten gereduceerd. Beide leiden tot verlaging van de kosten waardoor de marge toeneemt waardoor er ruimte ontstaat om de prijs iets scherper nee te zetten.
Door alle relevante processen te automatiseren en te digitaliseren kan tijd bespaard worden en fouten gereduceerd. Beide leiden tot verlaging van de kosten waardoor de marge toeneemt waardoor er ruimte ontstaat om de prijs iets scherper nee te zetten.
Verbeterde klant benadering/contact
Online aanwezig geeft de mogelijkheid om voor klanten 24x7 bereikbaar te zijn en kunnen klanten op deze manier producten en/of diensten aanschaffen en kan online afrekenen. Ook kunnen klanten geïnformeerd worden en/of online hun vragen kunnen stellen. Deze kunnen direct (chat) of later (mail) beantwoord worden. Ook kan er online support worden geleverd.
Innoveren van de organisatie cultuur
Door in digitale mogelijkheden en oplossingen te denken wordt dit onderdeel van de cultuur en zullen er sneller nieuwe mogelijkheden bedacht worden om de processen verder te automatiseren en te digitaliseren. Hierdoor zal de effectiviteit van de organisatie verder verbeteren en mogelijk ook het klanten contact.
Innovatie van verdienmodel
In deze tijd staan verdienmodellen meer onder druk. De periodes waarin verdienmodellen succesvol zijn worden steeds korter, de uitdaging is om het verdienmodel continue aanpassen en mee groeien met de ontwikkelingen in de markt.
Uit bovenstaande blijkt dat digitale innovatie belangrijk is voor het voortbestaan van organisaties. Maar dat betekent niet dat digitale innovatie alleen van nu is voor organisaties. Digitale innovatie heeft nut voor:
Individuele personen
Digitalisering heeft de kracht om werkzaamheden te versimpelen waardoor deze sneller of met minder fouten kunnen worden uitgevoerd. Ook communicatie kan op deze manier worden verbeterd. AI kan gebruikt worden om klantvragen sneller te beantwoorden.
Bedrijven
Ook bedrijven geldt dat processen kunnen worden gedigitaliseerd waardoor deze sneller en met minder fouten kunnen worden uitgevoerd. Hierbij kan de keuze gemaakt worden om, indien mogelijk, saaie en steeds terugkerende taken als eerste te digitaliseren. Door de inzet van AI kunnen klanttrends sneller en beter geanalyseerd worden en kunnen producten en diensten hierop beter aansluiten.
Overheid
De overheid heeft de uitdagende taak om er voor alle burgers te zijn. Omdat de overheid van publiek geld wordt betaald siert het de overheid om kosten bewust te zijn. Dat betekent dat de bereikbaarheid en snelle afhandeling van groot belang zijn. AI kan gebruikt worden om vragen van burgers te beantwoorden maar ook om trends op te sporen en daar sneller op in te spelen.
Onderwijs
Digitalisering heeft op het onderwijs veel invloed gehad. Hoewel corona dit soort zeker een boost gegeven heeft stel online onderwijs iedereen in staat om zich verder te ontwikkelen, onafhankelijk van waar je bent zijn online cursussen overal benaderbaar. Omdat online onderwijs veelal individueel is kunnen de cursussen nog beter gepersonaliseerd worden, AI zou bij dit laatste een belangrijke ondersteuning kunnen spelen.