De e-commerce effecten van de corona pandemie

Bernoud Jonker, zo 01 aug 2021
De corona pandemie heeft organisaties gedwongen om hun verdienmodel kritisch te bekijken en soms versneld aanpassingen te realiseren. Vaak waren aanpassingen voorzien maar was de situatie niet urgent genoeg, maar soms waren aanpassingen niet voorzien maar wel urgent en was aanpassen een kwestie van overleven of niet. Nu corona steeds meer onder controle lijkt te komen is het interessant om terug te kijken en te onderzoeken wat op e-commerce gebied van deze periode geleerd kan worden.
 
Als gevolg van de lock-downs hebben consumenten hun uitgaven herzien. Nu men niet meer naar kantoor ging en thuis aan het werk ging ontstond er een andere focus. Zo werd er ruim 54% meer uitgegeven aan tuinieren, ruim 57% meer aan keukenapparatuur en 44% meer aan hobbyartikelen en 63% meer aan speelgoed. De grootste groei zat echter in het segment hardware en bouwmaterialen (74%). Net zo belangrijk was om de verschuiving te zien van offline naar online. Doordat winkels met flinke beperkingen werden opgezadeld of zelfs gedwongen werden hun deuren te sluiten zochten de consumenten naar alternatieve manieren om toch hun producten geleverd te krijgen. De pandemie had groot effect op horeca maar ook op de detailhandel en dan vooral de detailhandel die voornamelijk fysiek bereikbaar was. Bedrijven moesten overschakelen en leren om hun producten digitaal aan te bieden, maar ook nadenken over hoe de producten aan consumenten konden worden geleverd.
 
De vraag is wat er gebeurd als de effecten van de pandemie minder worden. Blijven we meer thuis werken, verschuiven onze interesses en uitgaven (weer terug), gaan we weer fysiek naar winkels of blijven we meer online bestellen en last-but-not-least gaan we de producten ophalen of laten we het bij voorkeur aan de deur bezorgen?
 

Dichter bij klanten

 
Wat corona heeft geleerd dat traditionele verkoopkanalen ineens verstoord kunnen zijn. Voor groothandels had het grootte effecten als winkels dicht moesten en geen producten meer konden verkopen waardoor direct de vraag naar aanvulling van het assortiment tot stilstand kon komen. Als groothandel moet je aan de ene kant respect hebben voor het verkoopkanaal maar als dit dicht zit is het toch zaak om een oplossing te vinden en meer directe verkoopkanalen te starten. Bij voorkeur zo dat je huidige verkoopkanaal niet beschadigd en dit kanaal als het weer open gaat alsnog kunt bedienen. In het meest gunstige geval kom je zo snel weer terug op het oude verkoopniveau en met een beetje geluk zelfs hoger omdat je nieuwe, meer directe, afzetkanalen hebt gevonden.

Bij het starten van meer directe verkoopkanalen zal de order afhandeling zeer waarschijnlijk een andere afloop gaan krijgen. Meer direct, dichter bij de klant, betekent kleinere orders, dus meer administratie maar ook meer orderhandeling. Kleinere orders betekent mogelijk ook meer afleverlocaties dus meer transport. Naast het voordeel van verkoopvolume is er een tweede belangrijk voordeel is dat dichter bij de klant ook betekent een meer directe relatie met de eindklant en zo meer inzicht in klantbehoeftes.

Re-commerce

 
Niet zozeer direct samenhangend met corona, maar eigenlijk ook wel wel is de trend van duurzaamheid. We komen tot de conclusie dat onze huidige manier van consumeren z'n grenzen heeft bereikt en moeten op zoek naar alternatieven. Waar vroeger producten vooral nieuw gekocht werden en afgedankte producten makkelijk in de vuilniston verdwenen, is het tegenwoordig gebruikelijker om producten tweede hands te kopen en producten zolang ze nog bruikbaar zijn via een kringloopwinkel af te voeren ontstaat er een basis om producten zelf terug te nemen en opnieuw te verkopen. Brands worden niet langer alleen aan nieuwe producten gekoppeld maar ook aan tweede hands producten. Consumenten zien het voordeel van de brand, de lagere prijs en zijn tegelijkertijd ook bewust dat ze een aandeel hebben in duurzaamheid en besparingen van grondstoffen.
 
De re-commerce markt is nog tamelijk nieuw. Dat betekent dat er een enorme potentie aanwezig is. Veel producten kennen nog de weg van vuilniston of tweedehands. Consumenten zijn steeds bewuster van de noodzakelijkheid van duurzaamheid en milieu en zullen daardoor zoeken naar mogelijkheden om dat ook in hun aankopen mee te nemen. Omdat het nieuw is zijn er nog geen gebaande paden en zal er geëxperimenteerd moeten worden welke oplossingen er wel of niet werken.
 

One-stop-shop

 
In Duitsland neemt Amazon 50% van de online detailhandel voor z'n rekening. Aansluiten en meedoen is dan eigenlijk de enige optie. Op dit moment is Bol.com de dominante marktleider die 25% van de online detailhandel voor hun rekening neemt. Amazon is in Nederland nog niet erg actief, maar dat is een kwestie van tijd. Aansluiten bij dergelijke platformen of marktplaatsen is onvermijdbaar en biedt uiteraard voordelen als het om verkoopvolume gaat, maar mogelijk ook bij de logistieke afhandeling.
 
Voor consumenten is het handig wanneer ze voor al hun behoeften naar het zelfde platform kunnen gaan. Een platform houdt het overzichtelijk. Een platform kan niet alleen de verkoop voor hun rekening nemen maar ook de logistieke afhandeling zoals producten op voorraad houden, ordersamenstelling en inpakken en versturen. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden zoals het verlies van eigen gezicht maar ook de marge die betaald moet worden.  
 
Wil je een tegenwicht bieden dan moet je ervoor zorgen dat je een zo groot mogelijk assortiment hebt zodat je klanten meer het one-stop-shop gevoel krijgen. Daarvoor is goed om kritisch naar het assortiment te kijken en te overwegen om dit uit te breiden en aan te vullen met producten die de klantengroep ook nodig is. De logistieke afhandeling kun je zelf doen maar door slimme automatisering kunnen systemen steeds vaker makkelijker gekoppeld worden.
 

Personalisatie

 
Hoe groter de webshop hoe lastiger het wordt om producten terug te vinden. Het one-stop-shop idee is prima maar geeft mogelijk ook beperkingen. Al een aantal jaren wordt personalisatie als oplossing geroepen. Dit kan door in de e-mail, in nieuwsbrieven en bij inloggen op de website de klant persoonlijk welkom te heten. Een mogelijke uitbreiding is om het assortiment aanpasbaar te maken zodat categorieën waarin de consument niet geïnteresseerd is niet getoond worden, maar uiteraard nog wel weer toe te voegen zijn.
 

Geïnteresseerd in e-commerce oplossingen

 
2Com2 biedt webshop oplossingen met uitgebreide backoffice. Geïnteresseerd? Neem dan contact op!
Terug

Powered by webXpress