AIDA model gebruik op websites
Bernoud Jonker, ma 10 feb 2020
Met een website is het doel om zoveel mogelijk bezoekers te trekken, waarvan je hoopt dat ze vervolgens een bepaalde actie nemen. Dit kan dan gaan om het bestellen van bijvoorbeeld een product of service. Daarbij is het wel zaak dat je een bepaald plan volgt om dit doel te bereiken. Dat je specifieke stappen onderneemt om hiernaar toe te werken. Het toepassen van het AIDA model is zo’n manier om dit voor elkaar te krijgen. Maar wat is het AIDA model nu precies? En hoe pas je het precies toe voor een website?
Wat is het AIDA model precies?
Het AIDA model is een marketingmodel. Hierin zijn vier stappen opgenomen die je moet volgen om het commercieel gezien effectief te maken. Deze stappen zijn in het Engels aangeduid als Attention, Interest, Desire en Action. Ooit in 1925 in het leven geroepen door maken veel bedrijven hier tot op de dag van vandaag nog altijd gebruik van.
Laten we per onderdeel bekijken wat het precies beschrijft:
A (Attention)
In de eerste plaats is het zaak om de aandacht van je doelgroep vast te grijpen. Ze moeten namelijk immers wel van het bestaan van jouw product of dienst af weten. In de praktijk komt dit vaak tot uiting door middel van een opvallende reclame. Je kiest bijvoorbeeld voor een opvallend design, een video of een groot reclamebord. De eerste stap is gezet.
I (Interest)
Nadat je de aandacht hebt getrokken, is het vervolgens tijd om de interesse op te wekken. Dit doe je bijvoorbeeld door de potentiële klant te wijzen op de waarde van het product of de dienst. Je geeft aan wat ze er precies mee kunnen. En waar mogelijk doe je een aanbieding om net dat duwtje in de rug te geven.
D (Desire)
Vervolgens is het de tijd voor desire. In deze stap ga je het verlangen van de potentiële klant aanspreken om dat wat je verkoopt echt aantrekkelijk te maken. In plaats van dat er alleen interesse is, gaat de betreffende persoon nu echt de drang voelen om tot aankoop over te gaan. Je overtuigt hen van de waarde.
A (Action)
Tot slot blijft er dan nog één stap over; actie ondernemen. Het succes van deze strategie komt uiteindelijk neer op het wel of niet nemen van deze laatste stap. Pas als de potentiële klant besluit tot aankoop over te gaan, is het AIDA model effectief gebleken. Je helpt hierbij door aan te geven waar het product of de dienst te kopen is. Een laatste call to action komt daarbij goed van pas.
Waarom AIDA model gebruiken?
De kracht van het AIDA model zit hem voor het grootste gedeelte in het feit dat het structuur oplevert. Je krijgt een beter idee van hoe je in staat bent om je doel te bereiken. Door de verschillende stappen langs te lopen, volg je de route die een potentiële klant van jou ook doorloopt. Het stelt je in staat om in zijn of haar schoenen te stappen. Wat zou je zelf nodig hebben om uiteindelijk tot actie over te gaan?
AIDA model toepassen voor websites
Het AIDA model toepassen voor websites is heel goed mogelijk. Het is puur een kwestie van het AIDA model integreren in jouw funnel.
Dit begint bijvoorbeeld met de marketing funnel, waarin je de aandacht van jouw doelgroep probeert te trekken. Dit doet men tegenwoordig vaak met gratis weggevers. Zo trek je in één klap de aandacht én wek je interesse op voor meer.
Vervolgens is het de taak van je sales funnel om het hier vandaan op te pakken. Je gaat gericht aan de slag om van iemand op je maillijst een kopende klant te maken. Bijvoorbeeld door gepersonaliseerde mails met ‘exclusieve’ aanbiedingen te sturen. Hierin overtuig je jouw leads van de positieve kanten van jouw product of dienst. Afsluiten met een opvallende, grote call-to-action-knop is dan een veelgebruikte strategie.
Denk voor jouw website dus na over het toepassen van de verschillende stappen van het AIDA model. Hoe zorg je er nu voor dat mensen uit jouw doelgroep deze stappen succesvol langs gaan lopen? Begin bij de A van Attention en breidt het vervolgens langzaam uit.