7 Online trends in 2023
Bernoud Jonker, zo 01 jan 2023
Een belangrijke vraag is waar we heen gaan met internet. Het is belangrijk om dit in de gaten te houden zodat de ontwikkelingen van website hierop aangepast kan worden. In deze blog willen we een overzicht geven van 7 online trends die in 2023 zeker relevant zijn.
1. Communicatie via meerdere kanalen
Consumenten gebruiken meerdere communicatie kanalen, maar niet allemaal. Om ze te bereiken is het dus belangrijk om meerdere communicatie kanalen te gebruiken. Niet alleen online zoals website en social media maar ook nog steeds offline. Het is lastig om alle kanalen te gebruiken en daarom is het extra belangrijk om daarin duidelijke keuzes te maken en de gekozen kanalen consequent te gebruiken.
2. Gepersonaliseerde klantenbeleving
De klantreis bestaat uit verschillende fasen. Het is echter niet duidelijk in welke fase ze een bepaald kanaal gebruiken. Dat betekent dat je website of webshop bezocht wordt door consumenten die voor de eerste keer met je in contact komen, of nadere informatie zoeken, een order plaatsen, of vragen over een gekochte product of dienst hebben. De website moet op al deze fasen in spelen door algemene informatie te bieden, specifieke informatie bieden, maar ook uitnodigen om contact op te nemen als er vragen zijn.
3. Mobile first, dus responsive
70% van het internetgebruik is mobiel, dus is het belangrijk dat de weergave van de website hierop is afgestemd. Responsive is hier een oplossing. Door een website responsive te maken kan de website de weergave aanpassen aan het beeldscherm waarop de website wordt getoond en de weergave steeds optimaal is. Bij responsive worden afbeeldingen kleiner weergegeven en kunnen tekst en afbeeldingen die op een website naast elkaar worden weergegeven op een mobiel onder elkaar worden getoond.
4. Levering en retourbeleid
Het is belangrijk om administratief en logistiek goed op orde te hebben. Klanten houden niet van een lange wachttijd en een te lange wachttijd kan gemakkelijk een negatieve recensie opleveren. Een manier om een iets langere wachttijd positief te overbruggen is door de klant goed op de hoogte te houden van de voortgang van de proces. Uiteraard is het de bedoeling dat iedere levering 100% goed gaat. Mocht er toch iets mis gaan is het belangrijk om ook administratief en logistiek de retourstroom goed geregeld te hebben. Als iets niet goed willen klanten hun geld terug.
5. Online en lokaal
Wie online aanwezig is kan feitelijk aan de hele wereld verkopen, met een Spaanstalige website bereik je circa 10% van de wereld, met een Engels talige website bereik je circa 30% van de wereld. Dus is de blik van veel websites op de hele wereld gericht. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om je op de lokale markt te richten. Het is namelijk veel eenvoudiger om aan lokale klanten het product of dienst te leveren.
6. Ethisch en duurzaam
Consumenten zijn kritischer op snelheid van levering, op kwaliteit en op service. Consumenten worden steeds kritischer op ethische- en duurzaamheidsaspecten. Producten geproduceerd door kinderen of in landen waar arbeiders uitgebuit worden worden steeds meer gemeden, daarom wordt het steeds belangrijker om transparant te zijn over de herkomst. Ook zullen consumenten steeds kritischer worden op transport en de manier waarop producten getransporteerd worden. Dit ook om de CO2 uitstoot te beperken.
7. Geïntegreerde systemen, API first
Voor een goede dienstverlening is het van belang om de systemen met elkaar te linken. Bijvoorbeeld moet een webshop verbonden zijn met betaaloplossingen, pakketvervoerders, social media uitingen en meer. Het verbinden kan bijvoorbeeld met API koppelingen, waarmee verschillende systemen verbonden kunnen en gegevens uitgewisseld kunnen worden.
Bovenstaand zijn 7 hoofrichtingen waarop het internet in 2023 zich zeker verder gaat ontwikkelen. Afhankelijk van ambities is het belangrijk om hierop aan te sluiten.