7 Disruptieve digitale business modellen
Bernoud Jonker, za 01 jul 2023
Sinds de opkomst van internet was het al duidelijk dat dit medium geweldige kansen zou gaan bieden. Internet is een mooie oplossing om informatie te delen maar ook om zaken te doen. Er zijn op dit moment verschillende manieren waarop business gerealiseerd kan worden, zoals met een website, een webshop, een platform en meer. In deze blog zetten we 7 disruptieve digitale business modellen op een rijtje.
1. Belevenis-model
Hierbij wordt er online een ervaring of een aanvullende ervaring aangeboden die de beleefde waarde van een product verhoogd. Organisaties kunnen hun offline aanwezigheid en de daarbij behorende beleving van kopers uitbreiden en deze online verder uitbouwen om de klant te binden. Op deze manier kunnen fysieke producten verbonden worden met online aanwezigheid en de beleefde waarde worden versterkt.
2. Gratis-model/Double sided Model
Hierbij stellen organisaties online bepaalde diensten gratis ter beschikking, denk hierbij aan Google, Facebook, Twitter, Instagram en anderen. Door het gratis aan te bieden is er voor gebruikers geen drempel om van de dienst gebruik te maken. De kosten die het gratis aanbieden van de dienst met zich mee nemen worden betaald door gebruik van de gebruikersdata. Bijvoorbeeld door het gericht aanbieden van advertenties of video's.
3. Freemium-model
Hierbij stellen organisaties bepaalde producten als instap model gratis ter beschikking. Gebruikers kunnen zo ervaring met het basis product opdoen. Als het gebruik bevalt en er behoefte is aan meer functionaliteit kan geupgrade worden naar een betaalde versie. Door het instap product gratis aan te bieden kan een grote groep gebruikers aangetrokken worden. De uitdaging is om deze gratis gebruikers over te halen naar naar betaald gebruik.
4. Gebruiks-model
Hierbij wordt het traditionele eigenaarschap vervangen door toegang tot gebruik. Producten kunnen online beschikbaar worden gemaakt voor gebruikers. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van software maar ook aan gebruik van fysieke producten zoals auto's en vakantieverblijven. Denk aan Microsoft (Office 365) en aan Zipcar en AirBnB.
5. Abonnements-model
Hierbij worden producten of diensten aangeboden waarvoor periodiek betaald wordt, bijvoorbeeld maandelijks. Door betaling kan gebruik worden gemaakt van het product, denk aan bijvoorbeeld een fysieke producten als een televisie of wasmachine, maar ook aan online producten als streamingsdiensten zoals Netflix en Spotify. Het abonnements-model biedt nog veel meer mogelijkheden denk aan sokken, scheermesjes, groentepakketten en voedselboxen.
6. On-demand model
Hierbij worden diensten verkocht die gebruikers niet meer zelf hoeven te doen, maar activiteiten worden uitgevoerd door derden die hiervoor wel tijd hebben en over de middelen beschikken maar geld willen verdienen. Het contact loopt bijvoorbeeld via apps en/of websites die als platform dienen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Voorbeelden hiervan zijn: Uber en Lyft.
7. Ecosysteem model
Hierbij worden producten en diensten verkocht die onderling op elkaar afgestemd zijn. Door producten en diensten van dezelfde leverancier aan te schaffen en/of te gebruiken raakt de gebruiker steeds meer afhankelijk van een bepaalde leverancier, denk hierbij aan Apple. Het voordeel is dat de diensten en producten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Het nadeel is dat je op deze manier aan een leverancier vast zit.
Naast deze 7 businessmodellen zijn er meer modellen te verzinnen, de lijst zal zich alleen maar uitbreiden. Je kunt aanhaken op bestaande modellen maar natuurlijk ook zelf nieuw modellen bedenken en uitrollen. Houdt hierbij de volgende 3 uitgangspunten scherp in de gaten:
* Resultaat gericht inspelen op behoeftes: Denk hierbij na over behoeftes van klanten, bedenk een bijpassende digitale oplossing en onderzoek wat de verwachte winstgevendheid kan zijn.
* Uitbreiding naar andere markten: Wanneer je een goede online dienst hebt, denk dan naar de mogelijkheden om dit toe te passen in andere markten en/of andere industrieën.
* Digital first: Denk na over de mogelijkheden van fysieke producten en de alternatieven om dit geheel of gedeeltelijk te digitaliseren.