5. Herhaal je CTA op dezelfde pagina
Door een CTA knop op een aantal plaatsen te herhalen (in de header, in de body tekst of in de footer) is de knop ten eerste altijd goed zichtbaar en nog belangrijker klikbaar. De kans is groter dat je de aandacht grijpt van de bezoeker. Ten tweede zorgt het vaker zien van de knop ervoor, dat we de knop leuker vinden. Mensen ontwikkelen namelijk een sterkere affiniteit met iets als ze er vaker aan blootgesteld worden. Conclusie: het herhalen van jouw CTA zou het aantal conversies moeten verhogen. Maar overdrijf niet.
Tekst
6. Gebruik een sterke boodschap
De exacte call to action tekst die je gaat gebruiken op de knoppen heeft een enorm effect op de conversie. Het eerste advies is om een werkwoord te gebruiken, dit activeert automatisch, bijvoorbeeld: "Verzenden" of "Bestellen". Wanneer dit nog niet genoeg activeert kun je er wat meer druk achter zetten door gebruik van een tijdsaanduiding, bijvoorbeeld "Nu verzenden" of "Bestellen nu". Als dit nog niet het gewenste effect heeft kun je ook nog een beloning in het vooruitzicht stellen, bijvoorbeeld "‘Probeer het product nu gratis!" of "Bestel en ontvang ons e-Book gratis1" . Samenvattend: Dus, gebruik eenvoudige, directe taal en zorg ervoor dat de taal duidelijk vraagt om een specifieke actie (dus geen ‘klik hier’).
7. Gebruik de 1e persoons in de boodschap
Bezoekers herkennen zich beter in de boodschap als je ze in de 1e persoon aanspreekt. Men voelt zich meteen aangesproken en het verkleint de afstand tussen de consument en de actie. Ze kunnen zich beter voorstellen dat ze daadwerkelijk die actie gaan ondernemen. Zo kan "Ik neem graag contact op" beter converteren dan "Neem contact op".
8. Laat ze een keuze maken
Een alleenstaande knop is misschien niet zo effectief als het gaat om keuzes maken; het wel of niet klikken op de knop voelt namelijk niet als een keuze. Heb je twee klikbare opties (een CTA knop en een minder aantrekkelijke optie), dan heb je het gevoel dat je als consument wel degelijk een keuze maakt; een keuze waar jij je goed bij voelt. De ene CTA knop is een stuk aantrekkelijker dan de andere keuze die je kreeg.
Extra belofte
9. Voeg eventueel een extra boodschap toe
Geef in of bij de knop extra informatie aan de bezoeker door te vertellen wat er gebeurd als men op de CTA button klikt, zoals "het duurt maar 60 seconden”, "het is gratis” of "benoem nog één of meerdere unieke verkoop punten (USP's).
10. Formuleer voordelen/ reviews / USP’s in de buurt van de knop
De spanning stijgt. Jouw bezoeker wil bijna op die ene knop klikken. Geef ze net dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben en vertel hen waarom ze erop moeten klikken. Deel jouw USP‘s nog even mee of laat de klantenbeoordeling zien in de buurt van de button.
Call to action voorbeelden
Wat is een goed voorbeeld van een call tot action button? Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar de call to action button komt te staan en wat voor functie deze gaat krijgen op de website. Het is van te voren moeilijk te bepalen of de gekozen tekst en vorm werkt of niet. De bovenstaande CTA’s geven je waarschijnlijk al een idee. Met onderstaande voorbeelden kom je waarschijnlijk nog een stukje verder en krijg je vast een idee hoe het wel en niet moet.
Goede CTA zinnen
Bijvoorbeeld: ik ga bestellen, bestel nu, 30 dagen gratis uitproberen, ik ga boeken, boek nu, download het gratis e-book, …
Slechte CTA zinnen
Bijvoorbeeld: klik hier, lees meer, …
Conclusie: een CTA is maatwerk
De perfecte Call to Action button bestaat niet. Sorry…
Het hangt af van jouw paginadoel, knopdoel, doelgroep en andere zaken hoe jouw call to action button eruit komt te zien. Het maken van een CTA button begint dus vooral bij het formuleren van het bovenstaande. Wat wil je dat de knop doet?